Hoe voeg je .srt ondertiteling toe aan je video?

Je hebt een gave video laten maken en wilt deze nu voorzien van ondertiteling die door de kijker aan of uit gezet kan worden. Want niet ieder filmpje wordt afgespeeld met geluid en voor sommige doelgroepen (doven en slechthorenden) is ondertiteling een fijne uitkomst. Ondertiteling die je kunt aan en uit zetten wordt ook wel Closed Captioning (CC) genoemd en wordt ondersteund door social media kanalen zoals YouTube, Vimeo, Facebook en LinkedIn. Je kunt deze vorm van ondertiteling op elk gewenst moment aan en uit zetten. Ook ik het mogelijk om meerdere talen ondertiteling aan de video toe te voegen. Het ondertitelbestand voor closed captioning is veelal een .srt bestand en het toevoegen van dit bestand aan de video is redelijk eenvoudig. In dit blog laat ik zien hoe je .srt bestanden kunt toevoegen bij de vier meest gebruikte social media platformen. Wil je weten waarom ondertiteling eigenlijk belangrijk is bij je video? Daar schreef ik eerder een blog over.

.srt bestand toevoegen aan Facebook video's

1. In het berichtenveld klik je op Foto/Video toevoegen. Voeg de video volgens de gebruikelijke methode toe.

2. In het tabblad 'onderschriften en bijschriften (CC)' klik je op uploaden

3. Selecteer het juiste .srt ondertitelbestand

4. Via de knop 'controleren en bewerken' kun je de ondertiteling eventueel nog aanpassen.

5. Upload de video. Als dit klaar is zal de ondertiteling zichtbaar zijn tijdens afspelen (mits dit is ingesteld door de kijker).

.srt bestand toevoegen aan LinkedIn video's

1. Maak een post op de gebruikelijke wijze en klik op het film icoontje.

2. Upload je filmbestand en klik op de knop 'edit'.

3. Je krijgt nu de optie Video Caption File (SRT Only). Klik hierop

4. Selecteer het juiste .srt ondertitelbestand

5. Klik op done. Je film en ondertitelbestand zijn nu toegevoegd aan de post.

6. Vervolg de stappen om de post te publiceren. Als dit klaar is zal de ondertiteling zichtbaar zijn tijdens afspelen (mits dit is ingesteld door de kijker).

.srt bestand toevoegen aan YouTube video's

1. Upload de video zoals gebruikelijk

2. Klik onderaan in het scherm op 'more options'

3. Scroll iets naar onderen en je komt 'Language, subtitles and closed captions (CC)' tegen.

4. Selecteer de juiste taal van het ondertitelbestand

5. Klik op 'Upload subtibles/CC' en selecteer het juiste .srt. ondertitelbestand

6. Het bestand is nu toegevoegd aan de video. Vervolg de stappen om de video te uploaden. Als dit klaar is zal de ondertiteling zichtbaar zijn tijdens afspelen (mits dit is ingesteld door de kijker).

.srt bestand toevoegen aan Vimeo video's

1. Upload de video zoals gebruikelijk. Tijdens het uploaden heb je nog niet de mogelijkheid het .srt bestand toe te voegen.

2. Als de video is geupload ga je naar 'Manage video's' > 'Your video's'. Klik op de zojuist geuploade video.

3. Je komt in het settings menu. Aan de linkerkant zie je het tabblad 'Distribution > Subtitles'

4. Klik bij 'subtitles and captions' op het plusje, selecteer de juiste taal en klik bij type op 'subtitles' en upload het juiste .srt ondertitelbestand.

5. Het bestand is nu toegevoegd, maar het blauwe schuifje is nog niet geactiveerd. Klik op het schuifje om de ondertiteling te activeren bij de video.

6. Klik op 'Save'. Als dit klaar is zal de ondertiteling zichtbaar zijn tijdens afspelen (mits dit is ingesteld door de kijker).

Instagram werkt helaas nog niet met closed captioning

Helaas werkt Instagram nog niet met Closed Captioning. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als Instagram deze functie in de toekomst wel gaat aanbieden. Tot die tijd kun je er bij Instagram ook voor kiezen om de ondertiteling vast in de video te (laten) branden. Een beetje ouderwets als je het mij vraagt, maar zeker een goed alternatief. Op deze manier is de ondertiteling bij afspelen altijd zichtbaar.

Heb je hulp nodig? Wil je de ondertiteling van jouw film graag laten vertalen en er geen omkijken naar hebben? Wij verzorgen regelmatig ondertitelingen en vertalingen in het Nederlands, Engels of een vreemde taal.

Filmmakers maken ‘stilleven’ over Enschede in coronatijd

Verlaten pleinen en stille straten. Aangevuld met pakkende muziek en een verhaal dat je meeneemt door een verlaten stad. De Enschedese filmmakers Dennis Moekotte en Rens Weustink hebben de afgelopen week gewerkt aan een korte film over het leven in Enschede sinds de uitbraak van het coronavirus. Stadsdichter Jos Eertink heeft het verhaal geschreven getiteld ‘Eanske onze stad’.

De film van twee minuten vertelt het verhaal over Enschede in tijden van corona. Nu het advies is om thuis te blijven heeft dat ook zijn weerga op het straatbeeld van Enschede. Winkels houden hun deuren gesloten en markten en evenementen zijn afgelast. Terrasjes en cafés zijn gesloten. Steeds minder mensen zijn op straat te vinden. De film bevat unieke beelden van een verlaten centrum zoals het Van Heekplein, de Alphatoren, de Oude Markt, het Ei van Ko en het Koningsplein. Maar ook zijn er beelden gemaakt van de Grolsch Veste, de Universiteit Twente en van de wijken Roombeek en Pathmos.

Initiatiefnemer en filmmaker Dennis Moekotte vertelt: “We hebben ons echt gericht op het vertellen van het verhaal. Ik noem het een ‘stilleven’ over Enschede. Het is een verhaal over hoop en veerkracht. Enschede staat bekend als een stad die veel te verduren heeft gehad. Denk aan de verwoestende stadsbrand in 1862, de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog en meer recent de vuurwerkramp. Toch zijn ‘we’ er altijd weer bovenop gekomen. Enschede en haar inwoners zijn wat dat betreft erg veerkrachtig. In deze film willen we een duidelijke boodschap meegeven, namelijk “Houd hoop! Er komen betere tijden aan. We komen er samen doorheen.

Het verhaal is geschreven en wordt verteld door stadsdichter Jos Eertink. Productieassistent Rens Weustink: “Om het verhaal van Enschede en haar veerkracht over te brengen hebben we Jos Eertink bereid gevonden om een verhaal te schrijven. Hij was gelijk enthousiast over het idee voor de film en kwam al snel met een geweldige tekst. De tekst inspireerde ons om het momenteel lege Enschede op z’n mooist in beeld te brengen.” Enschedese stadsdichter Jos Eertink over de film: “Meer dan ooit hebben we creativiteit nodig, op alle vlakken. Daarom doe ik hieraan mee. Creativiteit is de kern van onze veerkracht.”

Op www.eanskeonzestad.nl vind je meer informatie over dit bijzondere filmproject.

 

 

Winkelcentrum Marketing en promotie voor Op de Brouwerij

Sinds april maakt Moekotte Media Videoproducties in opdracht van de winkeliersvereniging van Winkelcentrum Op de Brouwerij social media content in tekst, fotografie en video. De wens van de winkeliersvereniging om meer zichtbaar te zijn online met als doel meer consumenten te verleiden om naar het winkelcentrum te komen pakken wij graag met beide handen aan. Met 10,1 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben waarvan 6,8 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook was dit social media platform een logische keuze.

Samen met de winkeliersvereniging en de retailers werken wij aan de beste marketingstrategie en hebben wij een mediaplan opgesteld. Daarna hebben wij een Facebook bedrijfspagina aangemaakt en doorlopend gevuld met content. Onze aanpak bestaat uit het creëren van campagnes voor diverse winkels door middel van het uitlichten van acties, activiteiten en promoties, maar ook door nieuwtjes en laagdrempelige feelgood berichten.

Content in video, tekst en foto

Hierbij bedenken wij de content en schrijven en fotograferen wij zelf. Daarnaast onderscheiden wij ons als marketingpartner door in te zetten op online video. Van elke winkel produceren wij een korte video sfeerrapportage, waarbij we inzetten op beleving en gastvrijheid. Wanneer we de juiste, creatieve mix van tekst, beeld en fotografie inzetten spreekt dat de juiste doelgroep aan. Uiteindelijk leidt dit tot betere bezoekersaantallen en daardoor tot een hoger uitgavepatroon. Op deze pagina vind je alle videocontent voor het winkelcentrum.

Over Winkelcentrum Op de Brouwerij

Winkelcentrum Op de Brouwerij is gelegen in hartje Roombeek in Enschede. De wijk die na de vuurwerkramp compleet is verwoest is anno 2019 compleet herbouwd. Bij een bloeiende wijk hoort ook een volwaardig winkelcentrum. Het winkelcentrum telt twintig winkels zoals twee supermarkten, verschillende versspeciaalzaken, horecagelegenheden, en diverse winkels op gebied van persoonlijke verzorging.

Ga voor marketing en promotie

Bent u centrummanager van een winkelcentrum of winkelier en wilt u meer doen met social media? Wilt u online video inzetten voor uw winkel of shop? Als partner verzorgen wij de complete strategie en uitvoering. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. op en samen bekijken we welke strategie het beste bij uw winkelcentrum past.